Top

Zadelvulling

Schapenwol
Wol is nog steeds de meest toegepaste mogelijkheid. Logisch, want je kunt er heel goed mee variëren en dus je zadel laten aanpassen aan de trainingsconditie van je paard. Aan de andere kant vraagt wol een zeer regelmatig onderhoud. Het heeft de neiging te vervilten, waardoor het schokabsorberende vermogen afneemt en vervelende oneffenheden ontstaan waar je paard last van krijgt. Tweemaal per jaar controle door een ervaren zadelmaker is beslist geen overdreven onderhoudsprogramma. Zo blijf je problemen voor en maak je optimaal gebruik van de waardevolle voordelen die wol biedt.

Foam
In zadelkussens wordt ook wel foam (schuim) toegepast. Foam heeft als voordeel een zeer behoorlijke vormvastheid en duurzaamheid. Foamgevulde kussens hoef je niet op te vullen en ze hebben een zeer comfortabele ‘vering’. Foam van de juiste densiteit oftewel dichtheid heeft het vermogen zich volledig aan te passen aan het spierweefsel in beweging, wat een groot comfort oplevert voor het paard. Echter, er valt weinig aan op te vullen of aan te passen. Enige speelruimte zit er tussen de boom en het kussen,waartussen corrigerende vilten wigjes geschoven kunnen worden. Echt finetunen zoals met wollen vulling is hiermee niet goed mogelijk. Foam wordt veel toegepast in springzadels om een extreem close contacteffect te krijgen. De boom van een springzadel is vlakker dan een dressuurzadel en leent zich hier goed voor. Je herkent het foamkussen aan de gladde, bijzonder egale onderkant die vaak iets stugger aanvoelt dan wol en aan de twee vilten ‘dopjes’ aan de achterkant van de kussens. Deze verbergen de schroeven waarmee het kussen aan de achterkant van het zadel aan de boom bevestigd is.

Lucht
Lucht kan eigenlijk in elk zadel ingebouwd worden. Onder de ideale omstandigheden scoort een zadel met luchtkussens heel hoog bij drukmeting: het draagt voortdurend over een groot oppervlak. Moeilijker wordt het als de ruiter met een gemiddeld postuur en gewicht een bijrijder heeft die veel zwaarder is. In dat geval zal er meerlucht nodig zijn om het zadel zijn goede ligging te laten behouden. Een lastige situatie, aangezien dan steeds aan de luchthoeveelheid gesleuteld moet worden. De comfortbeleving van een lucht gevuld zadel is heel individueel. De één zweert erbij, de ander heeft het gevoel op een skippybal te zitten.